Ableton Push 3

De Push 3 is er al een tijdje maar ik hoor niet echt dingen over (structurele) problemen. Kan natuurlijk altijd eens een dud tussen zitten, maar volgens mij hebben ze het wel goed voor elkaar bij dit product.

De Push 3 is er al een tijdje maar ik hoor niet echt dingen over (structurele) problemen. Kan natuurlijk altijd eens een dud tussen zitten, maar volgens mij hebben ze het wel goed voor elkaar bij dit product.
Nee precies, afgezien van het usual gemekker van mensen die niet helemaal begrijpen hoe de echte wereld in elkaar steekt qua product development en release, heb ik afgelopen maanden ook geen ernstige flaws gezien of gehoord, vandaar nu dan ook besteld ;)

Ik heb wel enkele crashes gehad, waarvan de meeste alweer opgelost zijn in een update. Je kan altijd verder waar je gebleven bent. Alleen live is dat natuurlijk niet zo handig. Ik heb er 100% vertrouwen in dat het platform binnenkort rock solid is. Ik twijfel echter wel of ze ooit VST's gaan ondersteunen, ik denk het namelijk van niet. Met name de interface gaat niet werken. Dan moet je ze in een rack stoppen en zelf mappen. Dat is wellicht nog wel te doen, maar hoe ga je dan presets kiezen? Eerlijk gezegd mis ik het niet zo. Ik kan mijn analoge hardware er ook niet instoppen. Ik doe VST's en hardware altijd opnemen als audio (vaak in tweede instantie, dus eerst als midi). Dan kan je alles overzetten op de Push standalone en dat werkt prima.

En doordat ik de stock plug-ins veel aan het gebruiken ben zie ik nog beter hoe goed die eigenlijk zijn
Idd, die ervaring heb ik ook meer en meer, en dat is gelijk ook de reden dat ik de standalone versie heb aangeschaft. Ik heb na het werk niet altijd zin om de studio in te duiken, maar een beetje pielen op de bank heb ik dan meestal wel weer zin in, dit is dan een goede manier om de stock plug-ins beter te exploren.

Ik hoop vooral de sequencers toe gaan laten
ik hoop stiekem dat Ess toch een manier gaat vinden om Opal via de Push te kunnen besturen. Hij heeft aangegeven dat dat op dit moment niet gaat lukken met de huidige api, maar wellicht werken ze achter de schermen wel aan een vernieuwde betere implementatie, fingers crossed!

fyi ik las op elektronauts dat Cenk tegenwoordig voor Ableton werkt (volgens ivm Push 3), wie weet levert dat nog wat op, en de lijntjes met Ess zijn dan natuurlijk kort ;)

Idd, die ervaring heb ik ook meer en meer, en dat is gelijk ook de reden dat ik de standalone versie heb aangeschaft. Ik heb na het werk niet altijd zin om de studio in te duiken, maar een beetje pielen op de bank heb ik dan meestal wel weer zin in, dit is dan een goede manier om de stock plug-ins beter te exploren.

ik hoop stiekem dat Ess toch een manier gaat vinden om Opal via de Push te kunnen besturen. Hij heeft aangegeven dat dat op dit moment niet gaat lukken met de huidige api, maar wellicht werken ze achter de schermen wel aan een vernieuwde betere implementatie, fingers crossed!

fyi ik las op elektronauts dat Cenk tegenwoordig voor Ableton werkt (volgens ivm Push 3), wie weet levert dat nog wat op, en de lijntjes met Ess zijn dan natuurlijk kort ;)
Yeah dat is Idd top :)

Denk dat t wel gaat gebeuren. Zodra we M4L sequencers kunnen gebruiken is push echt op eenzame hoogte qua groovebox.

Yeah dat is Idd top :)

Denk dat t wel gaat gebeuren. Zodra we M4L sequencers kunnen gebruiken is push echt op eenzame hoogte qua groovebox.
Helemaal mee eens. Dit is echt voor het eerst dat ik helemaal tevreden ben met een standalone box en geloof me, ik heb ze zo'n beetje allemaal gehad sinds 1996.

Ik overweeg de Push 3 (niet stand-alone) te kopen (heb nu 1) om daar weer wat meer me te werken en mn synths mee te sequencen. Welke sequencers van Max4Live vinden jullie goed? Kan ik me er een beetje in verdiepen :)

Ik overweeg de Push 3 (niet stand-alone) te kopen (heb nu 1) om daar weer wat meer me te werken en mn synths mee te sequencen. Welke sequencers van Max4Live vinden jullie goed? Kan ik me er een beetje in verdiepen :)
Aicd, Sting, MDD SnAkE, ik zou ook eens kijken naar Probability Pack: Probability Pack

Het is een bewuste keuze. Je kan inderdaad syncen via midi (en wellicht ook wel via link), maar je zal Push toch echt moeten stoppen om een nieuw project te laden terwijl de andere doorloopt. Het is dan erg lastig om die vervolgens weer mee te laten lopen zonder de tweede ook te stoppen (met link wellicht niet?). Op deze handmatige manier kan je prima stoppen, project laden en weer aanhaken. Het kan wellicht ook met een E-RM multiclock, want daar kan je 4 slaves mee starten, stoppen en zelfs nugden, maar dan moet de Push 3 wel perfect als slave werken. Dat werkte nog niet goed bij mij. Daarnaast zullen de meeste grooveboxen de beste timing hebben als ze zelf master zijn. Het scheelt al met al een hoop gedoe. Het enige nadeel is dat je zelf de sync handmatig zal moeten bewerkstelligen, maar in de praktijk bleek dat niet zo moeilijk (ik weet natuurlijk exact wat het tempo is van elk project). Het starten doe ik met de hand en de sync zoek ik op door de tempo iets omhoog of iets omlaag te draaien tot hij goed loopt. Dan tempo snel gelijk zetten met de source en voilà. Is echt niet lastig. Het voegt zelfs iets organisch toe vind ik, omdat de sync nooit 100% hetzelfde is elke keer.
Dit kan helpen:

Ook veel goedkoper dan een ERM
Maar kan je enkel je slave starten/stoppen. Dus enkel projecten laden in je slave

Dit kan helpen:

Ook veel goedkoper dan een ERM
Maar kan je enkel je slave starten/stoppen. Dus enkel projecten laden in je slave
De vrij nieuwe Midronome is een nog betere optie imo.

Dit zou gewoon met Ableton link moeten kunnen lijkt mij :). Link kent het concept sender/receiver niet. ieder apparaat kan gewoon uitstappen en opnieuw instappen en het blijft in sync lopen. Enige nadeel is dat je WiFi hiervoor zal moeten gebruiken. Aan de andere kant, als WiFi faalt kun je alsnog handmatig syncen als het moet :)

Dank voor alle tips! Maar met het handje gaat echt heel simpel en snel. Geeft ook een extraatje vind ik, omdat je hem echt in de maat hoort vallen. Doordat ze dezelfde clock hebben blijft hij wel in de maat lopen zodra je ze gelijk hebt gekregen. Onlangs aan een forumlid laten zien hoe makkelijk dat werkt en hij was ook verbaasd hoe makkelijk en snel dat ging. Zal binnenkort wel een eerste tryout opnemen en delen hier.

Eén toepassing waarom ik de Push 3 heb aangeschaft is om lekker een beetje kunnen klooien op de bank als ik ff geen zin heb om de in studio te duiken (ik weet ut: luxe probleem :P).

Hier poging 1 voor een mobile studio, lekker lo-tech met een Ikea stand van 5,- EUR en een stukje schuimrubber, doet ut best prima...

mobile-studio-ikea.jpg

Maar toch, dan denk ik, dat kan beter, de Push 3 is niet het meest lichte apparaat en na verloop van tijd kan het toch wel wat zwaar worden. Bovendien, de hoek mbt je armen en het feit dat eea op je benen ligt, dat was toch net niet prettig na verloop van tijd. Knutseltijd dus!!!!

Hier poging 2, een custom klem van hout gemaakt om wat Jaspers buizen te kunnen koppelen aan een oud standaard van een racestuurtje. In principe volledig af te stellen, zowel de hoek als de hoogte.... Met uitbreidings mogelijkheden :D. Waar de iPad staat kan bv een effect pedal staan, en die verticale buis rechts was bedoelt om nog wat aan te kunnen koppelen (bv een iPad zwanenhals klem). Ik denk vast vooruit, als het weer tijd voor de hangmat in de tuin wordt :D:D.

En nu testen of dat beter gaat, heb het net pas af....

mobile-studio-jaspers.jpg

Back