kick samples uitlijnen?

Bathmutz

Ouwe rot
Als alleen het eerste deel een offset heeft kan je die ook er uit knippen fixen en er terug inplakken. Dat zou prima werken toch? Puur als technische oefening dan. Ik zou voor een track als ik zo'n soort probleem tegen kom gewoon een andere kick pakken.

Bathmutz

Ouwe rot
Je moet je kick's natuurlijk wel tunen anders klinken ze niet in de mix. Dus als je track over het algemeen in D staat, moet je kick ook in D staan.
Dit wordt erg veel genoemd maar het moet natuurlijk niet. Niet alle kicks hebben 1 specifieke resonate noot. En een perfect fifth erboven of eronder kan ook goed klinken.

Daarnaast werden vroeger volgens mij kicks nooit getuned. Meeste drumcomputers konden niet eens tunen, laat staan zo precies in pitch.

spdk

ech wel
Highpass rond 100hz erover heen. Bass onder de 100hz draai je er daarna er weer in.

Yoozer

vorbei
Het is bovendien niet zomaar altijd te zien of er sprake is van DC-offset als je kijkt naar een symmetrische/asymmetrische golfvorm. Voorbeeld, neem een 90% puls, deze lijkt mooi symmetrisch in de zin dat het mooi tussen +0,5 en -0,5 zit:

Bekijk bijlage 3825651

Maar het heeft een DC-offset van maar liefst 40%. Dan de volgende, het lijkt dan niet symmetrisch omdat het tussen +0,1 en -0,9 zit, maar is het wel in de zin dat het geen DC-offset heeft:

Bekijk bijlage 3825652
Dit is een goede en waarom dit zo is heeft te maken met de oppervlakte van het stuk boven de 0-streep t.o.v. dat er onder.

Je kunt op het getal 12 uitkomen door 1 x 12, 2 x 6, 3 x 4 te doen - dus als die puls 12 hoog is mag 'ie maar 1 breed zijn, maar als 'ie 3 hoog is mag 'ie 4 breed zijn.

Voor golfvormen die niet zo rechthoekig zijn moet je een wiskundige bewerking genaamd integreren toepassen. Of je kunt er natuurlijk hokjes van maken en dan die gaan tellen, maar integreren werkt beter. Dus, laat Fourier los zodat je een som van sinussen krijgt, en dan kun je integreren over dat bepaalde stuk. Vervolgens kijk je of daar een probleem is - m.a.w. er zit meer boven de streep dan onder - en zoniet, dan is er niks aan de hand.

Oscilloscopen zijn in een hoop gevallen erg nuttig, maar mensen herkennen ook als een malle patronen waar niet altijd een patroon herkend dient te worden. Een lowpass haalt de scherpe kantjes van een golfvorm af - dat matcht een beetje met wat je intuitief zou aannemen; maar een HPF doet weer iets heel anders, dus om daar intuitie op toe te passen - dat werkt niet altijd.

Het gaat uiteindelijk om de klank, niet de looks :)

audiocollage

Ouwe rot
1659081549166.png

Hier is een vervanging voor je kick, zonder die centreringsfout. Enkel gemaakt met Cool Edit (voorloper van Audition).
Een simpele sinusgolf met modulatie op de frequentie en een afnemende volume verloop. Hoe moeilijk kan het zijn ?

Attachments

• Kick CE.wav
    5,2 KB

Modus Operandi

beware the fury of a patient man
Dit wordt erg veel genoemd maar het moet natuurlijk niet. Niet alle kicks hebben 1 specifieke resonate noot. En een perfect fifth erboven of eronder kan ook goed klinken.

Daarnaast werden vroeger volgens mij kicks nooit getuned. Meeste drumcomputers konden niet eens tunen, laat staan zo precies in pitch.

Klopt. Ik vind kicks het mooist klinken rond E, F, G dus als een 5e ook niet uit komt kan je ook een andere noot in de toonladder zoeken. Als je baslijn op de rootnoot begint wil je de kick sowieso niet ook op de root noot hebben want dan zit hij de bas in de weg. Het is altijd even puzzelen.

Patat Met

TB or not TB
Ik heb vanochtend ff wat kicks gemaakt, die (hopelijk) op elk geluidssysteem (van een smartphone tot een mega pa systeem) goed klinken.

Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Wat mensen ook zeggen, kicks zijn een van de moeilijkste dingen om goed te krijgen.
Je moet namelijk 3 dingen balanceren.
1 de pitch van de kick, 2 de diepte van de modulatie en 3 de decay van de modulatie.
Bij deze kicks heb ik ook nog meerdere oscillatoren gebruikt en een combinatie van symmetrische en asymmetrische vervormingen toegepast.

Vraag me niet om deze opnieuw te maken, dat kan niet, ik heb de patch weggedaan.

Attachments

• Kick 10.wav
    110,3 KB
  • Kick 09.wav
    109,9 KB
  • Kick 08.wav
    109,6 KB
  • Kick 07.wav
    108,4 KB
  • Kick 06.wav
    108,3 KB
  • Kick 05.wav