kick samples uitlijnen?

Modus Operandi

beware the fury of a patient man
Hi, beetje lastig uit te leggen maar sommige kicks zijn niet goed gecentreerd.
Als je deze in de editor bekijkt zijn ze aan aan begin en einde wel gecentreerd maar aan de boven- of onderkant zit er zoms wat ruimte.
Als ik deze kicks gebruik klinken nooit helemaal lekker in de mix.

Is er een manier om ze uit te lijnen zodat ze wel gelijk worden aan boven- en onderkant?
Soort van normalisen maar dan alleen op een helft als je begrijpt wat ik bedoel.
Of stretchen zoals je dat bijv. in Photoshop kan doen maar dan met audio.

Screen Shot 2022-07-22 at 15.46.28.png

JazzMann

VCV killed my GAS
Mss limiten op -4db met een extreem korte release time? Of gewoon dumpen en een betere kick zoeken...

Modus Operandi

Aub alleen reageren als je een antwoord op mijn vraag hebt of als je iets zinnigs te melden hebt.
Denk het zelfde als wat JazzMann zegt, dumpen en een beter kick zoeken.

Is het echt niet te fixen? of ben je een snotneus die zomaar wat roept :D

Stephen

The Gate is open: Tidal,,
take it easy,, ik snap je wel, da's heel normaal, en ik heb effe mijn technisch idee gegeven met dc offset en awave studio die ik erg veel gebruik
het blijft hier ook cyber socializen,, je kan het ook hier aan vragen: enzovoort,, maar ik ben ook ni altijd 100% wakker en met een financieel ge-erfde olie of gas bubbel

Modus Operandi

zet zo'n samples eens effe online ??

k weet ni op remove dc offset dat fixt ?

anders het einde crossfaden ??
of probeer fase invert om beter in de mix te zetten, ??

Remove DC offset lijkt het niet te fixen. Die functie zie ook in Adobe Audition. En je kan ook normalisen met DC bias adjust maar die verschuift gewoon de hele sample terwijl het begin en eindpunt wel gecentreerd staan

Stephen

ja okey,,,
ik gebruik zelf een rytm enkel voor de kick,

(daarvoor vele jaren een drumstation,,, 'k heb vele jaren last gehad van de attack tick van de kick en van bewegend zwevende kick,
ipv één die altijd perfect is en door de mix snijt ... bij m'n andere kick synthgear setups,)

edit
ik denk dat dat juist de karakterstiek vd deze gesampelde kick is,,
't is mss goed te krijgen in de mix en mastering ?? ipv de kick perfect digitaal uit te lijnen ?
ik werk met sub bussen, en dan een mix bus en een kick sub bas op het laatste - voor de stereo mastering, maar ik ben maar diy mixer,

okeyy

Laatst gewijzigd:

vink

atropos-krans-os
in de meest diepteloze stad van dit kale land
high pass werkt ook voor dc offset, weet niet of dat beter werkt. flinke high pass, op een bepaalde, lage frekwentie.

maar belangrijker: gaat het om de klank of het plaatje......? EDIT: heb je al aangegeven; klinken niet lekker in de mix..

high pass filter.. wellicht.

de DC blocker werkt op die wijze..

Stephen

ja, zo'n dc offset is mss een vorm van 'high pass'
tja, een TR-909 kick maakt ook rare curves,, alleen met een formule berekende vst kick mss ni ??

vink

atropos-krans-os
ja, zo'n dc offset is mss een vorm van 'high pass'
tja, een TR-909 kick maakt ook rare curves,, alleen met een formule berekende vst kick mss ni ??

een dc offset hoeft niet per se te beteken dat het niet lekker in de mix ligt. of heb ik dat mis? misschien dat er phase-opheffing plaatsvindt; is geen nederlandse zin...
ik werk soms met samples, met een immense dc offset, die ik pas korrigeer op het einde van de mix...
en ook met een dc offset die niet konstant is... levert eigenlik geen problemen op.. er zijn wat technische zaken (bit-depth, dat een sample dan niet, nou ja, alle bits gebruikt, die ie zou kunnen gebruiken), maar verder, is het soms 'akademisch', in de zin, wanneer is het problematisch?

is er niet meer aan de hand? de kicks die ik soms gebruik, in eigen huis gebrouwd, denderen soms ook er net lekker langs, maar gaan goed in de mix.

dus wellicht op de master?

Stephen

tja, bit depth ni

ik heb op elke sub bus de voxengo delay staan, ik vind micro delay timing correcties op instrumenten veel beter grooven en om te shaken,
anders hapert het zoals 440Hz, maar da's off topic, of dan begin ik weer,,

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Aub alleen reageren als je een antwoord op mijn vraag hebt of als je iets zinnigs te melden hebt.

Is het echt niet te fixen? of ben je een snotneus die zomaar wat roept :D
Dat ik een eigenwijze snotneus ben sluit ik niet uit... 😄

Zoals ik er naar aankijk kan je soms beter opzoek gaan naar iets anders dan het te fixen. De rede waarom ik dit zeg is omdat je aangeeft dat de kick niet lekker in de mix zit. Voor mij is de kick een belangrijk element in je muziek. Deze kan beter direct goed zijn, eventueel hier en daar een eq, maar je wilt er niet te veel aan sleutelen. Het is geen hi hat of snare waar dat iets minder uitmaakt.

Stephen

De kick hier - zelfs uit de rytm - moet zwaar gecorrigeerd worden, maar dat bouw ik op in de edit/mix/mastering project, en soms begin ik opnieuw,
Mijne lokale muziek maat zijn kick/mix is levensgevaarlk, maar tja,, best ni op de HD8 of zo,,

Modus Operandi

Ik had een aantal 909 kicks in een mix gezet. Allemaal in dezelfde key en lengte en dan aan/uit toggelen. Viel mij gewoon op dat de kicks die ik niet lekker vond klinken allemaal die rare offset hadden.
Weet niet of het echt het geluid beïnvloed want daar schiet mijn kennis van geluidstheorie tekort maar kan me wel voostellen dat het iets met het geluid doet. Allereerst omdat die kick een bepaalde luidheid in db heeft maar dus een gedeelte lijkt te missen. Kan me ook haast niet voorstellen dat het niet te fixen is.

Denk niet dat er hipass of andfere filter opzit want deze kicks zijn direct uit een tr-909 gesampled. Misschien met een brakke geluidskaart?

vink

atropos-krans-os
Ik had een aantal 909 kicks in een mix gezet. Allemaal in dezelfde key en lengte en dan aan/uit toggelen. Viel mij gewoon op dat de kicks die ik niet lekker vond klinken allemaal die rare offset hadden.
Weet niet of het echt het geluid beïnvloed want daar schiet mijn kennis van geluidstheorie tekort maar kan me wel voostellen dat het iets met het geluid doet. Allereerst omdat die kick een bepaalde luidheid in db heeft maar dus een gedeelte lijkt te missen. Kan me ook haast niet voorstellen dat het niet te fixen is.

Denk niet dat er hipass of andfere filter opzit want deze kicks zijn direct uit een tr-909 gesampled. Misschien met een brakke geluidskaart?

de luidheid wordt niet bepaald door de dc offset, maar de verschil tussen + en - amplitude, lijkt me...

en ik weet er ook veel te weinig van.

wat ik bedoeld met een highpass filter, juist als oplossing; om de dc offset te laten verdwijnen. als ik het me goed herinner, maar ik zou het zelf weer ff moeten onderzoeken, met de originele recordings, is dat met een highpass filter, de dc offset, met een zeer onregelmatige dc offset, netter wordt. dat je niet ziet dat delen met een dc offset van sjonge, en met een dc offset die veel kleiner is, ineens toch alllemaal verkeerd terecht komen, en m.a.w. ze allemaal netter rond de 0 dansen.

want een normaal een dc offset veranderen, zonder filter, is het omlaag of omhoog brengen van de hele wave...

een highpass filter, maar ik kan me vergissen, werkt goed voor onregelmatige dc offsets, het werkt anders, het is geen dc offset instellen.... het heeft ook zijn nadelen, maar instellen, wat uitproberen, en dan zien; en horen.

en wellicht kan een tr-909 zo een kick genereren? hoe doet een tr-909 het ook al weer? ik vergeet dat altijd,

dus; probeer een highpass filter uit, kijken of dat helpt.

maar iemand met meer verstand hierover, kan wellicht beter helpen....

Stephen

tja, 'de tr-909 kick moest door ? een compressor? of analoge mengtafel gaan' die tijd

een losse TR kick samplen, en het sample object eindeloos op repeat draggen is ..
tja, da's iets anders,, da's ITB timing en een DAW glue,

soit, als de track maar achteraf luisterbaar is,,
van veel losse dingen één geheel maken is ni zo simpel zoals mss vroeger wel met analog gear en Atari midi

Toon

Ursa Major

-Dc offset zie je volgens mij over het hele signaal wat hier niet het geval is

-Heb je al eens gehoord van asymetrical clipping? Roland/Boss is hier bekend mee geworden daar hun distortion pedaaltjes het signaal asymmetrisch vervormden. Dit geeft een andere klank dan symmetrische clipping. Je kan perfect elektronische circuits bouwen die het positive gedeelte op een ander niveau "wegknippen" dan het negatieve, of zelfs het negatieve niet veranderen ... Het gaat om klank, niet om hoe iets er visueels uitziet ...

-Een tr909 gebruikt waveshapers met waarschijnlijk een soort van clipping diodes om een triangle in een sine te veranderen. Heeft Roland hier de perfecte sinus willen nastreven? Ik denk van niet. Het ziet er hier naar uit dat bij grotere amplitude je hardere asymmetrische clipping krijgt ... iets wat perfect mogelijk is ... Ik denk dat het allemaal wat van de 909 envelope en attack instellingen kan afhangen ook.

Stephen

Bwa,, met Multi track edit, mix en mastering kun je heel veel doen (heel veel pushen),
De source tracks voor de bus mastering zijn mss -60db of zo ?? amper te horen zonder fx plugins, om de uiteindelke mix goed te krijgen, (naar mijn gehoor)