• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer? Voer dan een wachtwoord reset uit via Wachtwoord vergeten.
    Krijg je geen e-mail van Synthforum als je je wachtwoord probeert te resetten (bij hotmail, live of outlook accounts)?
    Lees dan deze mededeling!

Aan alle leden met een hotmail-, live- of outlook mailadres

Dr van Lansberg

Trust me. I'm a doctor
Staff member
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
10.076
Locatie
Amsterdam
Sinds enkele weken merken we dat er problemen zijn met het afleveren van e-mails aan leden met een hotmail-, outlook- of live mail account. Dit zijn niet toevallig domeinen die eigendom zijn van Microsoft. E-mails worden netjes verstuurd door onze server en we krijgen geen foutmeldingen te zien. Tegelijk zien veel leden deze e-mails nooit in hun inbox verschijnen.

Wat is er aan de hand?

Microsoft hanteert een zogenaamd reputatiesysteem waarbij e-mails van een bepaald domein (synthforum.nl) of van een bepaald IP-adres worden tegengehouden totdat er een indicatie is ontstaan dat de verzender van de e-mails geen spammer is. Het probleem zou kunnen samenhangen met de verhuizing naar een nieuwe server in 2017. We hebben de problemen echter pas geconstateerd na de implementatie van de nieuwe software afgelopen december. Leden met een account van de genoemde e-mail providers ontvangen geen berichten meer van Synthforum terwijl wij geen indicatie ontvangen van de mailserver dat er iets aan de hand is. E-mails met updates of notificaties, maar dus ook verificatie e-mails voor het aanvragen van een nieuw wachtwoord of een nieuwe account worden niet ontvangen.

Waar blijven deze e-mails?

Microsoft verplaatst onze berichten in de meeste gevallen automatisch naar de spam folder. Dit gebeurt al in de outlook.com omgeving. Als je gebruik maakt van een desktop applicatie of bijvoorbeeld een e-mail app, zullen onze e-mails dus helemaal onzichtbaar blijven. De map ongewenste e-mail wordt na een week automatisch door Microsoft geleegd.

Hoe kunnen we het probleem oplossen?

Er zijn twee opties:

1. Zorg ervoor dat je het domein synthforum.nl in de outlook.com omgeving op de whitelist zet.
- Log in bij outlook.com
- Ga naar instelling (tandwiel icoontje rechts bovenin)
- Ga naar alle Outlook instellingen weergeven (onderin het instellingen menu)
- Kies bij E-mail voor ongewenste e-mail
- Kies bij veilige afzenders en domeinen voor +Toevoegen
- Voeg hier synthforum.nl toe
- En tot slot, voeg moderator@synthforum.nl op dezelfde manier toe aan aan de lijst met veilige mailinglijsten (onder de optie voor het toevoegen van veilige afzenders en domeinen)

2. Gebruik een ander e-mail adres voor het forum. Hiermee voorkom je eventuele problemen in de toekomst. Dit geldt met name voor nieuwe leden die nog een account moeten aanmaken. Gmail is een prima alternatief waarmee we geen issues ervaren.

Als je deze mededeling leest terwijl je wachtwoord niet meer werkt door de nieuwe software, doorloop dan eerst de stappen uit optie 1. Daarna kun je via het inlogscherm kiezen voor Wachtwoord vergeten? en je wachtwoord resetten. Je ontvangt dan een e-mail met instructies.

Als je geen e-mails van Synthforum meer wilt ontvangen, gebruik dan de unsubscribe link onderin elk bericht dat we versturen. Je kunt het ontvangen van e-mails ook beheren via je gebruikersprofiel.
Belangrijk: markeer e-mails van Synthforum alsjeblieft niet als spam. Hiermee wordt het probleem namelijk in stand gehouden.
 
Laatst gewijzigd:

Dr van Lansberg

Trust me. I'm a doctor
Staff member
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
10.076
Locatie
Amsterdam
De filtering gebeurt al door Microsoft. In de outlook.com omgeving worden de mails in de ongewenste mail folder geplaatst/ Als je normaal gesproken niet direct je mails benadert via outlook.com maar bijvoorbeeld via Thunderbird, dan zul je zeer waarschijnlijk onze mails daar al niet meer in de spam folder terug zien. Ze worden niet gepusht.

Je moet dus echt inloggen op outlook.com om daar het synthforum.nl domein te whitelisten. Als je dat hebt gedaan, worden de mails weer gepusht naar Thunderbird.
 

Chojin

Criss Cross Rhythms
Lid sinds
19 november 2015
Berichten
345
Locatie
Hoorn
Ik zie dat er geen gebruik gemaakt wordt van DKIM en DMARC. Als je dat in orde maakt voorkom je een hoop problemen en waarschijnlijk los hiermee ook het probleem met Microsoft op.
Zorg ook dat je SPF record in orde is al je mails uitstuurt vanuit een andere server.
 

Dr van Lansberg

Trust me. I'm a doctor
Staff member
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
10.076
Locatie
Amsterdam
Voor zover ik weet is al het mogelijke gedaan maar ik zal het nog even navragen. Online lees je veel over problemen met MS als het gaat om en masse versturen van e-mails. Woensdag is er weer overleg met de technische jongens.
 

Chojin

Criss Cross Rhythms
Lid sinds
19 november 2015
Berichten
345
Locatie
Hoorn
Voor zover ik weet is al het mogelijke gedaan maar ik zal het nog even navragen. Online lees je veel over problemen met MS als het gaat om en masse versturen van e-mails. Woensdag is er weer overleg met de technische jongens.
Klopt, maar om reputatie te krijgen versturen jullie te weinig e-mails dus die krijg je nooit. Daarom is het belangrijk DKIM en DMARC in orde te maken. Daarmee geef je aan een legitieme verzender te zijn.
 
Top