Natuurlijk is bovenstaande post onzin, maar wel leuk om te bedenken
Het is slechts een verwijzing naar de CD ‘More Electronic Music’ by Badings, met muziek uit 1958-1960.
Wout
Roland, ik zou je willen verzoeken de 'quote' functie te gebruiken. Nu staat de tekst als zijnde van jou, maar met mijn naam er onder. Dat is iets te verwarrend.
roland kuit schreef:
'man, is the measure of all things' :protagoras(+/- 500-411 b.c.).
Waarvan acte, al had de goede man het beslist niet in het Engels gezegd, dus gewoon Nederlands kan ook
met ge-owe-h bedoelde ik niet de verwijzing naar het prima werk van henk badings. goed om dit even aandacht te geven, maar naar de rest van het schrijven er om heen.
waarom die poespas wout? over de beatles, je spreekt van onze gedachte of dat de gedachte van het hele forum is?
Misschien was ik wat onduidelijk, achteraf, maar die tekst was slechts een grap, een proeve van een 'zwevende' tekst, waarbij de schrijver de lezer het idee geeft 'mee te denken'. Maar heb je de twee aangehaalde stukken gehoord? Zijn er volgens jou hier en daar geen overeenkomsten? Al was het maar qua karakter.
geen schoen te groot voor jou.
Volgens jou heb ik lange tenen en die passen alleen maar in grote schoenen

Maar het is niet netjes me met mijn schoenmaat te plagen!
of je denkt dat we kids zijn uit je klas? we zijn geen 9 hier.
Even een belangrijk misverstand uit de weg ruimen. Kinderen zijn op zeker, mits niet mentaal gehandicapt, capabel om een normaal menselijke gedachtegang te volgen, hoewel ze bepaalde woorden en begrippen niet volledig kennen. Een leerkracht dient daar rekening mee te houden en dat bezwaar weg te nemen. Maar voor de rest zijn het volwaardige denkertjes, hoor. Onderwijs zou anders onmogelijk zijn. Je beeld is wat autoritair…
maar even over de democratisering van muziek. even in het kort. pythagoras gebruikte een monochord(een 1 snarig instrument met verschuifbare fret) waarmee hij de exacte verhoudingen en toonrelaties kon uitleggen van de 'heilige' gezangen. deze werden toen nog alleen doorgegeven met magische en/of heilige tradities aan maar een handjevol mensen. het was meetbaar geworden.
Okay, hier gaat het dus over! Als detail wijs ik er op dat Pythagoras voor de relaties tussen tonen niet het monochord gebruikte, maar het tetrachord, een vier snarig instrument, dat in twee vormen bestond: zeg maar eenvoudig gestemd als do-fa en so-do, oftewel twee hele en een half seconde elk.
Met het monochord werden slechts metingen gedaan, bijvoorbeeld dat een halve snaar dezelfde noot, maar een octaaf hoger, geeft, dan een hele snaar.
Wat mij bezwaarlijk lijkt in deze opvatting is dat meetbaar, oftewel na-maakbaar, gelijk staat aan algemeen verkrijgbaar en daarmee democratisch. Arme landarbeiders hadden geen meetlatjes!
Ik vraag me ook af hoe die heilige hoge kaste zelf de informatie doorgaf, intern… En deze gezangen werden nooit gehoord door de normale stervelingen? Zij waren allemaal toondoof en konden beslist niet een melodie onthouden? Zij mochten de muziek niet horen? Wie heeft er nu interesse in muziek die nog nooit gehoord is? Dat hele ‘heilige’ gedoe vind ik een onstabiel verhaal. Daarbij heeft het te veel een culturele dominantie in zich, alsof er geen andere toonsystemen in andere culturen bestaan.
Leuk is natuurlijk dat Pythogoras ontdekte dat zijn eigen metingen niet in overeenstemming waren met de praktijk, waardoor hij bij de beruchte ‘komma’ aanlandde.
Wout